water merk

Engels in alle groepen

Op De Knotwilg krijgen de kinderen in alle groepen Engels. Dit doen we met behulp van de methode "Groove Me". 
 
Groove.me is een digibord lesmethode Engels voor het basisonderwijs. De eerste complete lesmethode Engels waarbij muziek de basis is van alle lessen. De muziek die gebruikt wordt is ‘echte’ muziek: bekende popsongs en eigentijdse hits in hun oorspronkelijke uitvoering. 
 
In de lessen wordt het thema van het liedje gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod. De lessen beperken zich niet tot alleen de woorden uit het liedje, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema.
 
Muziek werkt!
 
Muziek helpt kinderen om Engels beter te onthouden. Tijdens het luisteren naar deze muziek, ontstaat er bij kinderen emotie. Wetenschappers hebben vastgesteld dat door deze emotie er een stof en werking in de hersenen ontstaat, waardoor kinderen het geleerde makkelijker kunnen onthouden.
 
Bijna alle kinderen houden van muziek en volgen de hits uit de top 40. Ze zijn heel nieuwsgierig naar ‘hun’ helden en willen van alles weten over de muziek en het Engels kunnen begrijpen. Hun motivatie om Engels te willen leren is en blijft door de keuze voor deze muziek enorm groot.
 
Muziek geeft zelfvertrouwen. Kinderen zijn zo enthousiast over deze muziek, dat ze ongemerkt meteen over de moeilijke drempel stappen om zelf Engels te durven zingen en praten.
 
Met muziek leer je Engels via zoveel mogelijk intelligenties: zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen. Ook via het digibord en de opdrachten speelt de lesmethode Groove.me steeds in op diverse zintuigen en leerstijlen met opnieuw als gevolg dat kinderen sneller Engels leren.
    
Muziek leent zich ook uitstekend voor een lesmethode Engels in groep 1 t/m 4. Jonge kinderen willen immers niets liever dan zingen, dansen en bewegen. Daarom is er vanaf het schooljaar 2013/2014 de mogelijkheid om met Groove.me niveau 1 te werken, een niveau dat speciaal voor de onderbouw is ontwikkeld.
 
Het leuke aan deze methode is, dat er personages gebruikt worden die bij de kinderen bekend zijn. Voor de groepen 1 en 2 is dit Bobo de Rockster en voor de groepen 3 en 4 is dat Okki de DJ.
 
De liedjes voor kleuters sluiten aan bij thema’s die gangbaar zijn in groep 1 en 2, zoals de seizoenen, je lichaam en familie. Voor groep 3 en 4 gebruiken we eenvoudige popliedjes die de leerlingen al (deels) kunnen herkennen en meezingen.
 
Groove.me biedt aansprekende Engelstalige versies van bekende Nederlandse routineliedjes over opruimen, naar huis gaan, en eten en drinken. Zo kun je het Engels – zonder dat het extra tijd kost – heel gemakkelijk en natuurlijk laten terugkeren op andere momenten in de week.
 
Net als in de bovenbouw vormen de liedjes in Groove.me het uitgangspunt voor verschillende activiteiten. Zo zijn er naar aanleiding van de liedjes gevarieerde opdrachten, spelletjes, werkbladen en andere activiteiten beschikbaar die goed bij deze leeftijd passen.    Kinderen werken afwisselend samen of individueel aan deze opdrachten.
 
Omdat Groove.me aansluit op de gangbare thema’s in de onderbouw is de methode heel gemakkelijk en flexibel inzetbaar.